dimecres, 31 d’agost del 2016

Innovació TIC

La innovació TIC és la innovació basada en un creixent ús dels nous recursos tecnològics disponibles en l'àmbit educatiu, és a dir, la innovació TIC suposa una experimentació en l'àmbit del procés d'ensenyament-aprenentatge basada en els nous recursos principalment relacionats amb les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC).
La incorporació de les TIC al procés d'ensenyament-aprenentatge ha suposat una innovació en la metodologia (pissarres digitals, ordinadors, plataformes d'e-aprenentatge), així com en la producció de nous recursos i materials educatius (textos digitals, animacions, simulacions, blocs, fòrums, etc.
Ara bé, hem de ser conscients que l'ús de les TIC no implica per si mateix la millora de l'educació.

Decàleg per al bon ús de les TIC.
Un ús reflexiu de les TIC en l'àmbit educatiu pot arribar a produir importants millores i avanços en la innovació curricular. Per a això, hem de tenir en compte 10 idees en fer servir les TIC en l'aula:
  1. Allò rellevant ha de ser sempre l'educatiu, no el tecnològic.
  2. Usar ordinadors en l'ensenyament no implica ser millor ni pitjor docent, ni que l'alumnat incremente la seua motivació, el seu rendiment o el seu interés per l'aprenentatge.
  3. L'ús de les TIC ha d'estar al servei de la metodologia didàctica requerida en cada moment. Amb un mètode d'ensenyament expositiu, les TIC reforcen l'aprenentatge per recepció. Amb un mètode d'ensenyment constructivista, les TIC faciliten un procés d'aprenentatge per descobriment.
  4. Les TIC haurien d'utilitzar-se de manera que l'alumnat abaste uns objectius concrets i aprenga “fent coses” amb la tecnologia: buscar dades, manipular objectes digitals, crear informació en diferents formats, comunicar-se amb altres persones, sentir música, veure vídeos, resoldre problemes, realitzar debats virtuals, llegir documents, contestar qüestionaris, treballar en equip, etc.
  5. Les TIC han de servir de suport per a l'aprenentatge dels continguts curriculars de les distintes matèries, així com per a l'adquisició i desenvolupament de la competència específica en tractament de la informació i competència digital.
  6. Les TIC haurien de ser utilitzades com a font d'informació, mitjà de comunicació i mitjà de publicació.
  7. Les TIC haurien d'utilitzar-se tant per al treball individual com per al desenvolupament de processos d'aprenentatge col·laboratiu.
  8. L'ús de les TIC requereix fer explícits els continguts i objectius d'aprenentatge.
  9. L'ús de les TIC no pot ser el resultat de la improvisació, sinó d'una planificació concreta i d'una reflexió clara del que es vol aconseguir.
  10. L'ús de les TIC no pot ser un adornament al procés d'ensenyament-aprenentatge, sinó que ha de contribuir activament i significativament a la consecució d'uns objectius i uns continguts curriculars.
En conclusió, la relació entre la innovació curricular i les tecnologies educatives serà realment productiva quan es coneguen les possibilitats reals de la tecnologia a usar i, simultàniament, l'ús que es faça de les tecnologies educatives siga el resultat d'una profunda reflexió sobre què és ensenyar i aprendre.

Fuente: Capacitaciò TICS umh

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada